niedziela, 18 września 2011

Razowe ciasteczka z melasą


Melasa nazywana czarnym złotem jest świetnym źródłem wapnia, magnezu i żelaza. Ciastka, które zrobiłam dla Antoshki są rewelacyjną przekąską na podwieczorek.

- 250 ml mąki razowej orkiszowej
- 100 gr masła (może być mało ghee – te nie zawiera laktozy)
- 2 duże stołowe łyżki melasy ( ja użyłam buraczanej)
- garść drobno posiekanych suszonych śliwek
- 125 ml płatków owsianych
- jedno małe jajko
- 1 mała łyżeczka karobu
- cynamon 

Ilość ciasta wystarcza na ok 25 ciastek średnicy 5 cm.



Składniki łączymy razem mąkę, cynamon i karob z masłem* siekając  nożem. Dodajmy melasę. Jeśli melasa jest bardzo ciemna i intensywna w smaku, możemy cześć zamienić na miód lub inny syrop słodowy. Dodajmy resztę składników – płatki owsiane oraz jajko. Na końcu dodajmy śliwki. Wyrabiamy ciasto i wkładamy do lodówki na 15 min. Rozgrzewamy piekarnik do 180˚C. Ciasto dzielimy na pól i rozwałkujemy na grubość 5 mm. Wycinamy dowolne kształty. Pieczemy ok 8-10 minut. Mój piekarnik nieco szaleje, a więc ciasteczka nieco się przypiekły:)

*Jak zrobić masło ghee - jeśli zastąpimy masło zwyczajne, masłem ghee będziemy mieć ciastka bez laktozy. Masło ghee jest to inaczej masło sklarowane. Proces gotowania pozbawia zwykłe masło laktozy. Podaję skrócony przepis 1 kg masła gotujemy 1/2 godziny - uzyskujemy 0,8 kg. Domowa wersja tego masła jest zdecydowanie tańsza od kupnej.

Dobrze jest też zastąpić śliwki np suszoną żurawiną.


2 komentarze:

  1. Mamo Mario! Pyszne ciasteczka i inne przepisy też bardzo mi się podobają!
    Będę chętnie wpadać:)
    Pozdrawiam, Anna-Maria, też Mama;)

    OdpowiedzUsuń
  2. MM - bardzo pyszne ciasteczka. Zastanawiam się tylko czy młodszem dziecku również możnaby takie podawać?

    OdpowiedzUsuń